סיטרואן, שהתעלתה עשרות בשנים עם הרבה מאוד דגמים מקוריים ומבריקים, רבים מהם פורצי דרך, לא הצטיינה בפיצוח הנוסחה לרכב השגרתי ביותר, המכונית המשפחתית. איכשהו, משהו לא התחבר. 

בשנים האחרונות, כולנו יודעים, איבדה המכונית המשפחתית ממעמדה בגלל דגמי הפנאי, אבל נראה שדווקא אלה העניקו השראה לאנשי סיטרואן.
 

הקשר, פרטים

וכך, על בסיס המשפחתית-האצ'בק C4 (דור 3 מ-2020) הציגה סיטרואן גרסת מרכב מוארכת בשם CX4 שהמבנה שלה משלב קצת סדאן, קצת פאסטבק, קצת רכב פנאי. דבר זה מקשה להחליט האם לקרוא ל-CX4 'היא' (מכונית) או 'הוא' (רכב פנאי). נלך על היא...

הבסיס של דגם זה הוא הרצפה EMP1, המשרתת מגוון גדול של דגמי סופרמיני ורכבי פנאי קטנים של סיטרואן ופיג'ו, גם של אופל ולאחרונה, בעקבות הקמת סטלנטיס, גם ג'יפ (אוונג'ר).

בסיס הגלגלים, 267 ס"מ, זהה לזה של C4 והוא כמקובל במשפחתיות, וכך גם ממד הרוחב (183 ס"מ). הגובה, 153 ס"מ, גבוה ביחס למשפחתיות רגילות, קרוב לדגמי פנאי, עניין המודגש גם עם מרווח גחון של 15.6 ס"מ.

סיטרואן C4X דיזל
צילום: אלי שאולי

השינוי המשמעותי הוא במבנה החלק האחורי ובאורך: ב-C4X אין דלת חמישית, ועם זאת לא מדובר בסדאן מלא אלא עם תא מטען שנראה חצי מהרגיל. ובעיקר: אורך הרכב גדל ב-24 ס"מ ל-460 ס"מ ונפח תא המטען ב-130 ליטרים ל-510 ליטרים.

כמו דגמים קרובים רבים של סיטרואן, פיג'ו ושל אופל, גם C4X מוצעת עם שני מנועי בעירה פנימית, בנזין ודיזל (130 כ"ס בכל אחד), ומנוע חשמלי (136 כ"ס). 

למבחן קיבלנו את גרסת הדיזל 1.5 ליטר ברמת הגימור 'שיין' היחידה בהיצע – ומחירה 175,000 שקלים; גבוה ב-11,000 שקלים מגרסת הבנזין, יקר ב-5000 שקלים מגרסת הדיזל של C4. לרכב אחריות של 5 שנים וניתנים לו 3 טיפולים בחינם. 

במפרט האבזור: תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, צג מרכזי "10, תצוגה עילית, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתח מיזוג מאחור. במפרט הבטיחות: התרעה על אי-שמירת מרחק ובלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית.

סיטרואן C4X עיצוב
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

אנשי סיטרואן הצליחו ליצור עיצוב מאוד שונה ביחס ל-C4 בגלל האחוריים המגודלים ועם זאת לשמור על דמיון להאצ'בק וליצור רכב מעוצב היטב. בעוד החזית דומה לזאת של C4 המוכרת, הרי השינויים מאחור מוטמעים ממש טוב ויוצרים רכב שנראה אחר לחלוטין.

במבט מאחור, הקורה המשופעת, קו הדופן המתרחב, ויחידות התאורה המיוחדות מביאים ניחוח כמעט יוקרתי, המזכיר אפילו קווים שיש בוולוו. ה-X נראית גדולה, והעובדה שמשכה מבטים אומרת שהצליחה לברוח ממלכודת השעמום המאפיינת דגמי סדאן רבים. מאחור, בקטנה, הרמז לכך שמדובר בגרסת דיזל ולא בנזין, קצה מפלט אחד במקום בשניים.

סיטרואן C4X
צילום: אלי שאולי
 

תא נוסעים

סביבת הנהג דומה לזו שב-C4. אלא שעם התנעה ההבדלים מוצאים ביטוי במולטימדיה. הצג, שגודלו "10, נראה דומה, אך מערכת ההפעלה שונה, איכות התצוגה טובה יותר ומוטמע בה כעת מערך הניווט של טוֹמטוֹם (TomTom) המפתיע לטובה, וגם אלה מוסיפים להופעה העדכנית של המערכת. במחוונים המוקרנים עדיין אין תצוגות קלאסיות ונאות, וכמו בדגמים אחרים, אנשי סיטרואן לא טרחו לשנות את מד הסל"ד בגרסת הדיזל, כך שהקו האדום נותר גבוה, כמו בבנזין.

למרות השינויים בתפעול, הנדסת האנוש עדין אינה אינטואיטיבית; פחות מדי פקדים לקיצור דרך ובכלל נדרשת התאקלמות. עם זאת, תפעול בקרת האקלים נעשה באמצעות פקדים חיצוניים והדבר נוח מאוד. הלחיצות הארוכות הנדרשות בלחצן ההתנעה קצת מבלבלות. התצוגה העילית פשוטה, ועם זאת אינה שגרתית במכוניות משפחתיות.

ממושב הנהג התחושה היא שהרכב גדול. רוב חלקי הפלסטיק נוקשים, וגם השימוש הרב בשחור יוצר הופעה שאינה איכותית במיוחד. לא כולם יאהבו את הבורר הזעיר שאינו מזמין במיוחד, אבל בזמן נהיגה קל לשלב ידנית את ההילוכים באמצעות הפקדים שמאחורי ההגה.

סיטרואן C4X סביבת נהג
צילום: רונן טופלברג

מושבי ה'כורסא' נוחים בנסיעות קצרות, קצת פחות בארוכות; אלה חסרים בתמיכות הדופן והריפוד דמוי-עור אינו מאוורר מספיק. ברכב לא מעט תאי אחסון, כולל מגירה מעל תא הכפפות.

השינוי המשמעותי ביחס ל-C4, מטבע הדברים, הוא מאחור. מעבר לתוספת האורך, גם בזכות הטיית המשענת לאחור ותכנון חדש למושב, מרווח הרגליים טוב יותר ומרווח הראש אפילו שופר יותר. פתחי מיזוג הם תוספת מבורכת.

נפח תא המטען כאמור גדל משמעותית והוא מכובד ביותר. דלת רגילה ולא דלת מלוא הגובה ('דלת חמישית'), טובה לעיצוב אך אחראית לפתח מעט צר ומקשה להגיע לקצה תא המטען.

סיטרואן C4X תא מטען
צילום: סיטרואן
 

מנוע, ביצועים

בגרסה זו מנוע טורבו-דיזל 1.5 ליטר 4 צילינדרים המייצר 130 כ"ס ב-3750 סל"ד ו-30.6 קג"מ ב-1750 סל"ד, ומשודכת לו תיבה אוטומטית 8 הילוכים המוכרת משפע דגמים קרובים וגם גדולים יותר. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 11.7 שניות (מעט מוגזם ביחס ל-C4 דיזל; 10.6 ש'), והמהירות המרבית היא 206 קמ"ש. 

עם התנעה ברור שזה מנוע דיזל, אבל כאן הוא שקט משמעותית מזה שפגשנו ב-C4 עם אותו מנוע. העיקר במנוע זה, כמו בדיזל ובניגוד למנוע בנזין, אינו בהספק אלא במומנט הרב, גדול ברבע ביחס לזה של מנוע הבנזין באותו הספק. מנוע זה מאפשר שיוט נינוח, האצות ביניים טובות, צבירת מהירות מכובדת, שמירה על קצב טוב גם בעליות ועקיפות יעילות בתנאים מכבידים.

סיטרואן C4X חלק קידמי
צילום: אלי שאולי

פעולת התיבה נעימה, אך בתמרוני חניה פעולתה אינה חלקה מספיק. מה שמקשה במצב זה הוא מערך הדימום/התנעה הנכנס לפעילות גם בגלישות איטיות, אם-כי זה קורה פחות מאשר בדגמים קרובים. בכל מקרה, כיבוי מערך זה מחייב כניסה לתפריטים. 

צריכת הדלק מצוינת. בתוואי התובעני של המבחן, הצריכה הייתה 16.1 ק"מ/ל', כך שלאחר שעברנו 563 ק"מ, עמדו לרשותנו עוד 260 ק"מ בזכות יותר מרבע מכל. בשיוט, הנתונים ממש מעולים, בין 18 ל-19 ק"/ל'.

סיטרואן C4X מנוע וביצועים
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

כיול המתלים רך יחסית. התוצאה היא נוחות נסיעה טובה בעיר ומחוצה לה הודות לספיגה טובה של רוב סוגי השיבושים, ורק מעבר על פסי האטה גדולים עלול להיות לא נעים. הכיול הרך חסר ריסון תחת עומס על גלי כביש, מה שעשוי לגרום לתנודות. רעשי הכביש בולטים יחסית, רעש הכביש פחות. 

בשבילים מוצאים ביטוי אותם מאפיינים של פעולת הבולמים; הרכב נעים לנסיעה בהם, מסתדר היטב עם אבנים קטנות ושינויי גובה לא גדולים, טוב פחות עם מעבר על כאלה גדולים או במפגש עם בורות גדולים.

היכולת הדינמית דומה לזו של C4, וההתנהלות בפניות מושפעת בעיקר מכיול המתלים. היכולת בכללותה טובה, התגובות מאוזנות והאחיזה שמעניקים הצמיגים נאותה בהחלט. הריסון החסר אחראי כאמור לתנודה על גלי כביש, ורכינת המרכב מורגשת בכניסה תחת עומס לפנייה. להגה משקל טוב והתגובות לפעולת ההפניה נכונות, והוא חסר בהעברת מידע לידי הנהג. הבלמים טובים – הפעולה ברורה וצפויה, אך אלה אינם עוצמתיים מאוד בתגובתם.

סיטרואן C4X התנהגות כביש
צילום: אלי שאולי
 

סיכום, תמורה 

אנשי סיטרואן הצהירו לא פעם כי הם רוצים לפנות למרכז שוק הרכב, אבל לעשות זאת באופן שונה, והדגם החדש עומד היטב ביעד זה. הוא עשוי גם להעלות עניין בכלל משפחת C4. 

סיטרואן C4X הוא רכב המשלב עיצוב ומבנה מקוריים, אבזור נכבד ושימושיות רבה. גרסת הדיזל שנבחנה משתלבת היטב באופי הנעים שאנשי סיטרואן העניקו לדגם, מביאה עמה יכולת טובה וצריכת דלק מעולה.

המחיר, 175,000 שקלים, גבוה למדי ביחס למכונית משפחתית. עם זאת, ומעבר להתייקרות הכללית המתרחשת בשוק, מי שירצה משפחתית המשלבת מבנה יעיל עם יתרונות החיסכון והטווח שמעניק מנוע דיזל, ימצא כי אין כמעט אלטרנטיבות בקטגוריה; רנו מגאן זולה ממנה, אך היא מאובזרת פחות והמנוע שלה חלש יותר.

סיטרואן C4X דיזל מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

*פורסם לראשונה ב- 4/5/2023, נוסף וידאו.